Dyslexi behöver inte bara innebära svårigheter. Det kan vara en stor utmaning, men en utmaning som också tvingar oss att tänka utanför ramarna. Det handlar nämligen inte om OM man lär sig, utan om HUR man lär sig. Susanna Cederquist kan bredda ditt förhållningssätt till text och kommunikation för att kunna skapa en mer inkluderande skola. Få kan ge en lika bred bild av dyslexi som Susanna Cederquist, eller En Bild av Dyslexi, som hon också kallar sig och sitt koncept. Som dyslektiker har hon ett inifrånperspektiv, som lärare har hon en pedagogs perspektiv och som handledare stor erfarenhet från sitt arbete med människor med dyslexi. Dessutom har hon ett forskarperspektiv i och med sitt examensarbete i ämnet dyslexi och musik och boken "Dyslexi + styrkor = sant". Susanna Cederquist tilldelades Dyslexipriset 2019 för sitt arbete med att sprida kunskap och en bredare bild av dyslexi. Utmärkelsen delas ut av Dyslexiförbundet. För att uppnå en tillgänglig utbildning utifrån ett inkluderande perspektiv behöver vi tillföra en bredd. Normen är mångfald, vilket betyder att vi måste göra på olika sätt. Har du svårt att läsa med ögonen? Gör det med öronen. Susanna Cederquist kan räkna upp en lång rad berömda kreativa genier, som alla förutom kreativiteten har dyslexin gemensamt. Susanna Cederquist brinner för att sprida kunskap, väcka tankar och göra innehåll i text tillgänglig för alla. Ett exempel är genom Blipsay lyssningskoder. På ett inspirerande sätt får hon oss att inse värdet av våra olikheter. Om vi får göra det vi är bäst på, på ett sätt som fungerar bäst för oss, utvecklas vi som individer samtidigt som effektiviteten i organisationen ökar. Det gäller bara att hitta och utnyttja våra egna och varandras styrkor. Detta kallar Susanna Cederquist kompetenseffektivisering, och det är ett av företagets allra mest kraftfulla verktyg. Boka en inspirerande föreläsning med Susanna Cederquist och få hela bilden av dyslexi - en bild där även styrkorna ryms! Foto: Elisabeth Ohlson Wallin