Hans online-skola Daily Bits Of var en av de 100 första "apparna" som byggdes för Facebook Messenger och totalt gick över 150 000 studenter digitala kurser via Facebook Messenger. Genom åren har Niklas arbetat med kunder som Folksam, SEB, Nordea, MAN, Socialstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Parallellt har Niklas arbetat som konsult i tio års tid där han bland annat hjälpt banker, försäkringsbolag, startups och matbutiker att omsätta psykologi i strategi, produktutveckling och marknadsföring. På senare år har han främst hjälpt offentliga aktörer med stora samhällsfrågor som i grund och botten är beteendeutmaningar. Detta innefattar bland annat frågor som organdonation, kollektivtrafik och strukturella förändringar på arbetsmarknaden. Niclas Laninge föreläser på både svenska och engelska och håller i workshops kring beteendeutmaningar. De tacklar frågeställningar som "varför gör kunderna inte som vi vill?", "hur får vi människor att agera?" eller "varför för folk inte som de säger att de ska göra?". Upplägget är i beteendeanalys och kundpsykologi, identifiera psykologiska drivkrafter, designa idéer och innovationer med psykologi som utgångspunkt.