Nicklas Hermansson
4.33 av 5
Toppbetyg!4 av 5
Han höll högt tempo med intressant och relevant innehåll!
Kerstin Olby
Sparbankernas Riksförbund
4.33 av 5
Toppbetyg!4 av 5
Han höll högt tempo med intressant och relevant innehåll!
Kerstin Olby
Sparbankernas Riksförbund
Året är 2049. De flesta bor i städer, en tredjedel i öknen. Robotarna och artificiell intelligens har förändrat samhället från grunden. Nästan hälften av dagens jobb har automatiserats och dina Ray-Bans augmented reality-funktion förvandlar misslyckade Tinder-dejter till spöken. Den fysiska världen har smält samman med den digitala. Allt är ett.
Vägen dit har redan inletts. I dag snurrar världen snabbare än någonsin. Enligt kalendern är året 2023, men somliga hävdar att vi har åkt tio år framåt i tiden. Detta eftersom vi tvingades applicera ny teknik i våra liv under pandemin när samhället förändrades från grunden. De senaste årens torktumlare har även resulterat i en YOLO-ekonomi där mottot är att du bara lever en gång – och inte alls måste leva som du alltid gjort.
Men vi har bara sett början. Ifjol var techbolagen besatta av att väva samman vår fysiska och digitala liv i ett metaversum. I år handlar allt om ett annat paradigmskifte: AI-revolutionen. Världen automatiseras i realtid framför våra ögon – med konsekvensen att hundratals miljoner människor kommer att förlora sina jobb de närmsta åren. Samtidigt kommer utvecklingen att ge oss nya vinnare. Framtidsmannen Nicklas Hermansson berättar hur du får superkrafterna som krävs för att fortsätta vara relevant både som organisation och individ. Metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två olika team som blivit bäst i världen.
Mediepionjären Nicklas Hermansson var med och förvandlade Aftonbladet till en digital förebild världen över innan han blev kreativ chef på en av världens mest prisbelönta Brand Studios. 2022 grundade han mediehuset NomoFomo (No More of Missing Out) som kurerar trender och fenomen som formar framtiden via nyhetsbrevet NomoFomo Insights som i höstas prisades som en av Sveriges främsta tidskrifter. Dessutom är Nicklas framtidsspanare och AI-expert för Aftonbladet, SVT, Chef och Dagens Media, samt i en av Sveriges största aktualitetsspoddar; ”The Daily Messiah”. Därför synar han varje vecka 2500 nyheter, trender, studier och uppfinningar för att förstå vart världen är på väg – och nu vill han dela med sig av guldkornen till dig.
Föreläsningens höjdpunkter:
4 av 5
Han höll högt tempo med intressant och relevant innehåll!
Kerstin Olby Sparbankernas Riksförbund
Nicklas Hermansson
5 av 5
Intressant och lärorikt! Jag rekommenderar andra att anlita Nicklas som talare.
Majken Roos, HR-specialist Göteborgs tingsrätt
Nicklas Hermansson
4 av 5
Varm och genuin som person gjorde framträdandet så otroligt mänskligt och därmed lättare att ta till sig. Otroligt nöjda!
Per Jensen, Chef Skatteverket
Nicklas Hermansson
Nicklas Hermansson är inte bara känd för sitt arbete inom nyhetsbranschen. Han har också en god dos experimentlusta bakom sig. I podcasten ”Life Designer Bible” antog han till exempel rollen som en mänsklig försökskanin och utförde mer eller mindre galna experiment som att skriva en bok på en månad och att vara vaken i tre dygn.
Denna lekfullhet lyser igenom i hans texter och föreläsningar och gör innehållet mer lättillgängligt, oavsett ålder, kön eller yrkesgrupp bland åhörarna. Han har deltagit som keynote speaker på både svenska och internationella evenemang.
Han har bland annat föreläst för företagsledare, publicister, journalister och marknadsförare inom olika ämnen. ”Livsdesign” är ett av de flitigt förekommande begreppen som dyker upp i hans texter, podcasts och föreläsningar. I dessa pratar han om hur man kan designa sitt liv med empati och kreativitet för att öka potentialen i både privat- och arbetsliv.
Han startade mediehuset NomoFomo (No more fear of missing out) 2020 med målet att vara en motkraft till fake news, samtidigt som följarna får rapporteringar om nyheter som ingen av de traditionella nyhetsbyråerna tar upp. Det innebär ett mödosamt arbete att leta fram, granska och sprida vidare artiklar, filmer och podcasts varje dag, men Hermansson menar att det krävs för att få en så begriplig, diversifierad och sanningsenlig nyhetsbild som möjligt.
Experimenten på sociala medier och viljan att göra världen mer begriplig är viktiga beståndsdelar till varför Hermansson lyckats så pass bra med att inte bara ta företag nästa steg in i digitaliserings värld – utan också hjälpa dem att ta steget innan konkurrenterna hittar dit.
Nicklas Hermansson och hans innovativa affärsstrategier har hjälpt bland annat Aftonbladet och Bonnier News Brand Studio att bli världsaktörer inom online media. Idag driver han mediehuset NomoFomo och är kolumnist och AI-expert på Aftonbladet, där han bevakar framtidsfrågor och digitaliseringen.
Dessutom framtidsspanar Nicklas Hermansson i SVT Morgonstudion och har tidigare även framtidsspanat i Dagens Media och The Daily Messiah. De senaste åren har han därför synat närmare en miljon nyheter och forskningsrapporter för att förstå vart världen är på väg.
När jag var liten trodde jag att man dog automatiskt när man fyllde 40 år. Det visade sig vara en myt. Jag firade min 40-årsdag under pandemin med sex vänner – och alla vaknade Coronasmittade. Men vi överlevde. Och det har fått mig att förstå att allt inte måste ske här och nu. Att det tog mig drygt