Lars Strannegård
4.75 av 5
Toppbetyg!4 av 5
Föreläsningen var inspirerande och gav nya perspektiv.
Maria S Hallberg
Region Örebro län
4.75 av 5
Toppbetyg!4 av 5
Föreläsningen var inspirerande och gav nya perspektiv.
Maria S Hallberg
Region Örebro län
Lars Strannegård visar hur estetiska upplevelser kan vara en nyckel till att förstå andras erfarenheter, koppla ihop större skeenden med fakta och inse hur historien är länkad till nuet. Bildning, av både hjärta och hjärna, är själva motorn för mänskliga framsteg och gemenskaper.
4 av 5
Föreläsningen var inspirerande och gav nya perspektiv.
Maria S Hallberg Region Örebro län
5 av 5
"Mycket intressant och givande föreläsning. Här är några kommentarer direkt från lärarna som lyssnade: "Det var en intressant och givande föreläsning med ett tema som vi alla kan integrera i undervisningen/skolan på olika sätt." "Den bästa föreläsningen jag någonsin fått ta del av på en sådan här dag under min anställningstid! Den går helt i linje med min, och mitt inriktningsteams, åsikter.""
Erik Håkansson, biträdande rektor Danderyds gymnasium
4 av 5
Mycket bra och viktig!
Julia Bjerleus Hjorthagskyrkan
5 av 5
Mycket intressant och uppskattat av deltagarna, högsta betyg :)
Projektledare Ability Partner
5 av 5
Jag satt inte med och lyssnade på hela personligen, men våra förväntningar uppfylldes. Kommentarer jag fick från både moderator och publik sammanställs såhär: Det bästa jag lyssnat till på länge. Jag kände för första gången på länge hopp inför våra elevers framtid. Otroligt inspirerande!
Micaela Jonsson - Program manager Easyfairs
5 av 5
Inspirerande och viktig för oss i ledningsgruppen, eftersom Lars pratar om sådant som vi ser är vägen framåt, både för elever och lärare! Det är viktigt att någon på "mottagarsidan" berättar om vad de behöver och vill ha, istället för att vi på "avlämnarsidan" försöker övertyga våra elever och vår personal om vad som är viktigt.
Biträdande rektor Tibble Gymnasium
5 av 5
En fin blandning av seriositet, värme o humor. Hans föreläsning var mycket uppskattad av publiken. Många har hört av dig och tackat!
Susanne Fras, Chef pedagogiskt center Skol och fritidsförvaltningen i Helsingborg
5 av 5
Våra förväntningar uppfylldes verkligen! Otroligt uppskattad föreläsning oavsett vilken profession publiken hade. Kul och tankeväckande!
Jonna Börjesson Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen
5 av 5
Kunnig, vältalig och underhållande!
Inger Damlin Finlands Svenska Lärarförbund
5 av 5
Vi uppskattade den mycket. Den gav nya tankar. Lars lyckas förmedla svåra frågor på ett enkelt, tydligt och pedagogiskt sätt. Man fick känslan av att ”det här borde alla få höra!”.
Teresa Westmark, Bibliotekarie med verksamhetsansvar Mariehamns stadsbibliotek
4 av 5
Lars är saklig, tydlig och proffsig. Föreläsningen gav en bra bakgrundsbild som han sen knöt ihop med lokala/regionala utmaningar på ett fint sätt.
Roger Norén, Konserthuschef Studio Acusticum
5 av 5
Det landade mycket bra. Har fått mycket och enbart positiv feedback för de som deltog på dagen!
Peter Tikkanen Kulturskolesamverkan i Örebro län
Lars Strannegårds föreläsning behandlar flera perspektiv på frågan om kunskap. Han talar om varför ekonomer och andra borde studera litteratur och filosofi. Föreläsningen besvarar även frågan hur skönlitteratur och samtidskonst är sammanlänkade med lärande. Dessutom spekulerar han i hur ett bildningsideal i dagens samhälle skulle kunna se ut. Det estetiska, etik, moral och historiska kunskaper är, enligt Lars, minst lika viktiga som kunskaper i exempelvis ekonomiska teorier.
Föreläsningen ”Kunskap som känns” riktar sig till både näringsliv och offentlig sektor samt är även givande för privatpersoner som är intresserade av kunskapsfrågan. Att stanna kvar inom en ram utan att ha ett helikopterperspektiv på världen riskerar att leda till ett sämre beslutsfattande. Med en bredare förståelse för historiska skeenden och mänskliga beteenden blir det enklare att navigera i det dagliga arbetet. Med andra ord kan Lars Strannegårds insikter få betydelse för både strategiarbete och för hur en organisations outtalade kultur fungerar.
Lars talar om att ett utbildningssystem aldrig får inskränkas till att enbart bli ett sätt att möta den rådande arbetsmarknadens behov. Istället är bildning, av både hjärna och hjärta, utgångspunkten för människans framgångsrika framtid. Endast genom god bildning är det möjligt att bygga ett demokratiskt, empatiskt och fritt samhälle.