Fredrik Zimmerman
5.00 av 5
Toppbetyg!5 av 5
Vi är mycket nöjda med föreläsningen. Den var intressant och inspirerande. Den väckte många tankar och vi fick mycket kött på benen för vårt fortsatta arbete.
Cecilia Larsson-Ståhl, Rektor
Malmö Stad
5.00 av 5
Toppbetyg!5 av 5
Vi är mycket nöjda med föreläsningen. Den var intressant och inspirerande. Den väckte många tankar och vi fick mycket kött på benen för vårt fortsatta arbete.
Cecilia Larsson-Ståhl, Rektor
Malmö Stad
Fredrik Zimmerman håller anpassade föreläsningar kring ämnen som:
För att veta mer om Fredrik och för att boka - kontakta oss på Athenas!
5 av 5
Vi är mycket nöjda med föreläsningen. Den var intressant och inspirerande. Den väckte många tankar och vi fick mycket kött på benen för vårt fortsatta arbete.
Cecilia Larsson-Ståhl, Rektor Malmö Stad
5 av 5
Bra innehåll, tydligt beskrivet och varvat med konkreta insatser som är möjliga att göra i klassrummet.
Anna Forsberg, Rektor Trollhättan Stad
5 av 5
Vi är väldigt nöjda med presentationen och frågestunden. Väldigt bra med föreläsare som ger konkreta beskrivningar. Något som går att greppa!
Pernilla Gustavsson, Rektor Korrespondensgymnasiet
5 av 5
Fantastisk föreläsning! Ett mycket relevant innehåll framfört tydligt och professionellt av Fredrik. Jättejättebra och väldigt givande.
Anna Stjelke, rektor Erikdalsskolan, Stockholm
5 av 5
Zimmermans forskning var känd för oss sedan tidigare, och möjligheten att via Athenas boka honom för föreläsning var förmånligt och fyllde alla våra förväntningar och krav även i pandemitid.
Rektor bitr. Byskeskolan Skellefteå Kommun
5 av 5
Vår förväntningar var uppfyllda. Vid förmötet fick Fredrik ta del av vår skola och de utmaningar och möjligheter vi har, dessa implementerade han i sin föreläsning. Den blev väldigt relevant för vår personal och vi fick med oss många tankar att ta i beaktande inför vårt fortsatta skolutvecklingsarbete.
Rektor på Stålforsskolan Eskilstuna kommun
5 av 5
Våra förväntningar uppfylldes till fullo!
Tina Nordlöf Lärare
5 av 5
Verkligen mitt i prick, i vårt utvecklingsarbete och efter vårt gemensamma planeringssamtal. Uppskattar att Fredrik pratar så fritt runt bilderna och att han ger inlevelse. Det är otvetydligt att han vet vad han pratar om!
Kerstin Ekman-Hake, Rektor Hagaskolan i Varberg
Fredrik Zimmermans forskning är riktad mot grundskolan men åhörare från hans föreläsningar och läsare av hans bok ”Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan” vittnar om att det finns många lärdomar att få även ur ett större samhällsperspektiv.
Fredrik Zimmerman är också författaren bakom böckerna ”Klass, etnicitet och kön – En introduktion för lärare” (2021) och ”Nya vägar till en likvärdig skola – Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan” (2022).
När man säger att pojkar presterar sämre än flickor menar man dels slutbetygen, men även hur många som inte blir behöriga till att söka till gymnasiet eller som kommer in på gymnasiet och inte klarar denna utbildning inom tre år.
Fredrik Zimmerman har i sin forskning fokuserat på varför betygsklyftan mellan könen är så stor och vad det kan bero på. Framförallt har han fokuserat på skolar som fått pojkar att prestera lika bra som flickorna. Eller skolor som fått pojkar att upphöra med skolk och regelbrytande agerande samtidigt som resultaten har ökat. Han sätter in sin forskning i ett större sammanhang och jämför sina studier med andra undersökningar om samma ämne. På detta sätt underbyggs vad han säger utifrån flera forskningsstudier.
För några veckor sedan publicerades en studie som visade att i Finland reducerades risken för pojkar att hamna i kriminalitet avsevärt om de kom in på gymnasiet. Det kvittade vilken typ av gymnasium pojken kom in på, bara pojken hade tillräckliga betyg för att inte hamna i gruppen bestående av de bo