”Vi har gått från TITELbaserade affärsrelationer till TILLITSbaserade. En duktig säljare vet vad kunden längtar efter, inte vad den redan tjänar…”
Vilka går det bäst för, de som ger eller de som tar? Vilka team är de mest effektiva och vad kan man göra för att härma dem? Vad har de bästa underrättelseteamen på CIA gemensamt med de läkare, lärare och ekonomer som lättast avancerar?
Svaren på de här frågorna är enklare än vad man kan tro.
Relationer är, nästan oavsett yrke, det viktigaste instrumentet för framgång. Medan många lägger krut på den externa kommunikationen, försummas den interna. Men hur vi kollegor är mot varandra är intimt förknippat med hur vi är mot kunder. Den interna kommunikationen påverkar allt ifrån effektivitet, personalomsättning, sjukskrivningar, trivsel och kanske det viktigaste allt – hur vi mår när vi jobbat klart för dagen och kommer hem. Ju bättre din medarbetare mår efter arbetsdagens slut, desto bättre kommer den jobba dan efter.
I den här föreläsning får du ta del av:
- De forskningsbaserade sambanden mellan prestation och relation och hur empati och vänlighet är den främsta grunden för ett lyckas i samarbete, (inte minst i samarbetet med sig själv.)
- Att ignorera det som kallats ”mjuka värden” är orationellt, kostsamt och förlegat.
- Det finns en sund egoism som fört mänskligheten framåt, nämligen den egoism som gynnar andra. De senaste 20 årens forskning visar att använda armbågar faktiskt är mer ineffektivt än vad vi trott, inte bara för hela arbetsplatsen, utan även för en själv.
- Konkreta tips på vad man kan göra för att helt själv, (utan att man ens är mellanchef) sätta igång en förändring som inte bara leder till större effektivitet, utan även ett roligare liv.
Bob Hansson är en av våra mest erfarna föreläsare och varvar passion, humor och forskning för att inspirera till en konkret förändring!