Anna Bergholtz skräddarsyr sina uppdrag utifrån kundens önskemål. Föreläsningarna har ett personligt, normkreativt och intersektionellt perspektiv med koppling till relevant fakta. Här är några exempel på föreläsningar Anna gör. Blind – ett annat sätt att se. Min livsresa. Om barnreumatism och sjukdomen som ledde till blindhet i vuxen ålder. Om att övervinna yttre hinder som otillgänglighet och människors fördomar, men också ens egna inre hinder. Inspiration om att vända motgång till framgång – att nå sina drömmar oavsett förutsättningar och om tillgången i människors olikhet. Inkludering – ett roligt måste! En förutsättning för att ta tillvara på den mångfald som finns är inkludering. Men hur gör vi? Hur möter vi kunder, medlemmar, medborgare, patienter och medmänniskor på bästa sätt? Hur tillvaratar vi allas kompetens på en Arbetsplats? Hur skapar vi en organisation där alla vågar vara sig själva? En modell för inkludering presenteras som bland annat lyfter normmedvetenhet, kommunikation och universell utformning. Mat med fyra sinnen. Hur upplever en mat när en inte kan “äta med ögonen?” Att välja mat i butiken, att laga mat, äta och att gå på restaurang blir lite annorlunda när man har ett sinne mindre att förlita sig på. Insiktsskapande och humoristisk föreläsning där prat varvas med interaktiva övningar som får dig att tänka nytt kring våra sinnen. Syns en inte finns en inte! Eller? Omkring två miljoner människor i Sverige har en normbrytande funktionalitet. Trots det syns nästan ingen i TV, på film, i reklam eller i litteratur. Hur kan det komma sig och vilka konsekvenser får det? Hur förändrar vi det och på vilket sätt borde en synas? Om representation, funktionsvariation och funktionshindersperspektiv. Vänder sig framförallt till dig som arbetar inom media, reklam, film, teater och litteratur. En föreläsning med Anna ger dig nya perspektiv som du kan applicera både i arbetslivet och privat. Hon varvar fakta med egna erfarenheter och gärna i kombination med praktiska övningar. Du får verktyg för att ta tillvara på allas kompetens och bli bättre på att inkludera och bemöta kunder, medlemmar, medborgare och medmänniskor.