Gå till huvudinnehållet Gå till footer

Viktigaste lärdomarna från Generation Z

Viktigaste lärdomarna från Generation Z
Göran Adlén
Göran Adlén förvandlar framtida utmaningar till möjligheter och hjälper dig skapa drömarbetsplatsen.

Tänk på att Generation Z inte fattar att det är vid kaffemaskinen det händer och att intranätet är det mest häftiga de kan uppleva.

Nu kommer en generation in på arbetsmarknaden som inte har en aning hur glad en del av oss blev när vi lyckades koppla upp oss med vårt gamla modem och när man skrek till alla i huset ”rör inte telefonen, jag kopplar upp mig” och som inte minns att det fanns fasta analoga telefoner. De skrattar åt telefonkiosker och kan inte förstå att folk la i en krona för att spela Pong. 

Jag pratar om Generation Z och de som är födda 1996 och framåt. De som var åtta år när Facebook kom och många av dem var uppväxta med Lunarstorm. Kommer du ihåg. Själv var jag på Lunarstorm under det ödmjuka namnet ”megagurun”. Det är den första digitala generationen. Den viktiga generationen. Den generation som kommer att förändra. 

De förstår inte att det är småsnacket vid kaffemaskinen som är det viktiga, att vi ska älska måndagar och tycke det är kul när det är svårt. De förstår inte. Och då tänker en del då ska vi lära dem att förstå. Vi ska ha in dem i företagskulturen. Eller inte, tänker jag. Det är kanske tvärtom. Vi äldre kan ju lära oss istället. Vi kan tänka om. För det var inte bättre förr, det var ju bara förr.

Vad vill då Generation Z ha av sin arbetsgivare? Jo, bra lön är såklart viktigt, frihet är viktigt och jag tror inte de förstår de diskussioner man har idag om att jobba från kontor eller inte när de vet att många jobb går att sköta överallt ifrån i världen. Moral och värderingar är viktiga och det är viktigt att företagen tar frågan på allvar. Och så vill de att det ska gå snabbt. Allt ska gå snabbt. Inga långbänkar, om de nu vet vad långbänkar är alltså. De förstår inte varför en ekonomigenomgång ska behöva ta fyrtiofem minuter och man måste sitta på långa, långa möten. På fyrtiofem minuter hinner man se mycket på TikTok. Så lär dig tiktokifiera budskapen. Och glöm inte att ge klara tydliga direktiv om vad som ska göras och blixtsnabba svar. Titlar imponerar inte, däremot kunskap.

Så nu kan du välja att kämpa för att få in dem i organisationskulturen eller så kan du dra nytta av deras kunskaper, deras tankar, deras sätt att vara eller så lär du dem att stå att hänga vid kaffemaskinen och försöka övertyga dem att vårt intranätet är ändå rätt kul. Jag vet i alla fall vad jag tycker. Vad tycker du? 

// Göran Adlén

Skicka en förfrågan på Göran Adlén

Bokning och förfrågan

Skicka en bokningsförfrågan här för Göran Adlén

Tyckte du att blogginlägget var inspirerande? Du kan boka Göran Adlén till ditt event. Kontakta oss idag för att höra mer om möjligheterna.

Om författaren

Göran Adlén förvandlar framtida utmaningar till möjligheter och hjälper dig skapa drömarbetsplatsen.
Gå till föredragshållarens profil

Andra blogginlägg