Tycker du också att det är motiga tider? Såhär i november är det lätt att känna uppförsbacken i tillvaron. Mörkret, lågkonjunktur, krig och oroligheter. Det är normalt och fullt rimligt att bli nedslagen när omständigheterna är just – nedslående. Men vi möter inte utmaningar bäst när vi känner oss uppgivna eller överväldigade. Så hur vänder vi det här?
Här är tre tips.
- Sök gemenskap. Goda relationer är bland det viktigaste vi kan söka oss till för att skapa trygghet. Även om gemenskap inte löser problem per se så gör det att vi kan känna oss mindre ensamma i det svåra, det stärker hoppet och känslan av att vi som grupp kan göra skillnad. Psykologisk trygghet på jobbet kan vara en nyckel för att fortsätta orka lyfta blicken, tänka nya tankar och skapa en flexibilitet i hur vi bäst anpassar oss till en svår situation.
- Bryt stressen. Vi har alla hört om nyttan i mindfulness och mikropauser – men handen på hjärtat, hur ofta gör vi dem i stressade lägen? Troligen inte så ofta som vi skulle behöva. Istället börjar vi ofta multitaska, bete oss stressigt när vi egentligen inte behöver, bli lite korta i tonen. Det är dessa små stressbeteenden som paradoxalt nog håller liv i stressen snarare än får saker gjort mer effektivt. Bryt stresspiralen tidigt, agera tvärtemot vad du får impuls till – dvs prata långsamt, rör dig långsamt och fokusera på en sak i taget. När du klivit ur stress-spiralen är det betydligt enklare att vara klarsynt och prioritera vad du behöver fokusera på först.
- Positiva stunder. Även de sämsta dagar har små stunder av godhet, där vi kan luta oss in och tanka lite kraft. Speciellt i utmanande tider är dessa öar av värme, omtanke, skratt extra viktiga för att vi ska orka kliva in i skarpa lägen, vara klarsynta och hållbara.
Oavsett om du är chef eller medarbetare finns det troligen saker som du vet att du mår bra av – men som du faller ifrån i utmanande lägen då stressen väcks. De goda nyheterna är att det är betydligt enklare att göra både återhämtande och stärkande beteenden när du redan har en god erfarenhet av dem. Jag kommer gärna och reflekterar ihop med er vilka dessa beteenden och handlingar är i just er organisation.
//Katarina Blom