Gå till huvudinnehållet Gå till footer

Tänk om fler visste detta om inkluderingsarbete…

Tänk om fler visste detta om inkluderingsarbete…

”Vi bor inte i Sverige – vi bor i tiden,” som professor Hans Rosling så klokt sagt. Efter 30 års inkluderingsarbete, i Sverige och internationellt, förstår jag vikten av hans ord än mer för varje år. Ingen av oss bor på en plats, vi bor alla i tiden – och idag förändrar tiden våra platser i snabbare takt än någonsin. 

Alla vet att det vi ser som normen, eller ”normalt” idag naturligtvis inte var normen eller ”normalt” för 30, 20 eller 10 år sedan. Men idag förändras omvärlden och den globala marknaden på årsbasis. När jag föreläser om inkludering på företag och organisationer är det få som är fullt uppdaterade om hur Sveriges demografi egentligen ser ut idag. Eller om hur omvärldens förväntningar om inkludering – från lagstiftning, till investerare till arbetstagare ser ut. 

Inom inkluderingsarbetet, eller DEIB (Diversity, Equity, Inclusion & Belonging) ligger svenska företag och organisationer på efterkälken. Långt efter. Det är inte speciellt bra med tanke på att vi verkar i en global värld. Globalt är inkluderingsfrågor nämligen inte längre sedda som ”mjuka frågor” som en kan pyssla med om man har lust och tid över. Internationellt är inkludering i allra högsta grad sedd som en ”hård fråga” – då man bättre förstått den direkta länken till innovation, ekonomisk vinst, starka varumärken och hållbarhet. Ja, till och med att det handlar om företagens överlevnad. 

Idag ser vi ett snabbt ökande tryck utifrån, från nationell lagstiftning, EU-lagstiftning, ESG-krav (där S:et står för social hållbarhet) och globala hållbarhetskrav.
Idag ser vi också att de stora globala investeringsbolagen, såsom världens största kapitalförvaltare Black Rock, inte ens längre investerar i bolag som inte satsar på just inkluderingsarbetet. Investeringsbolagens raison d’être är att tjäna pengar och då de vet att mångfald och inkludering är så pass centralt länkat till innovation och vinster kan de helt enkelt inte motiveras att investera i bolag som inte ännu förstått det. De företagen anses nämlien inte långsiktigt hållbara.

Vi ser även ett snabbt ökande tryck inifrån. Även talanger idag söker sig till, och stannar kvar, på de företag och organisationer som värnar och lyckas med inkluderingsarbetet – för vem vill inte vara på en arbetsplats där de blir sedda och hörda och kan bidra med sin fulla potential? Där engagemanget är högt och där människors välmående prioriteras. 

Kort och gott – idag är inkluderingsarbetet inte längre ett ”nice to have” utan ett ”need to have.” 

Därför går det inte en dag på mitt jobb utan att jag tänker: ”TÄNK OM FLER VISSTE…:”

  • att inkluderingsarbete inte bara ger fantastiska resultat i slutet – utan också är oerhört roligt
  • exakt hur många och hur stora vinsterna faktiskt är av att arbeta med mångfald, jämställdhet, inkludering, tillhörighet och psykologisk trygghet. 
  • att det inte bara är företaget eller organisationen som blir mer innovativt, produktivt, kreativt och mer lönsamt – utan även de som jobbar där – inklusive dig själv. 
  • att det inte är någon kliché att inkludering verkligen gynnar varje individ – inklusive den så kallade ”majoritetskulturen”. Att det faktiskt är win/win. På riktigt.

Ja – tänk om fler visste att inkluderingsarbete faktiskt är allt annat än vad många verkar tro – något jobbigt, kanske till och med obehagligt, svårt eller tråkigt. När det är precis tvärtom. Endast en inkluderande organisation eller företag kan förstå vad hela marknaden och olika kunder/användare vill ha. 

Så detta skickar jag med till dig: Att arbeta med inkluderande ledarskap och inkluderande organisationer är både oerhört givande och roligt. Exakt HUR gör en då för att lyckas? 

Samma sak gäller naturligtvis för inkluderingsarbete som med allt annat – att GÖRA. Ingen tänker att nu ska jag starta upp ett nytt kontor i New York och hoppas att bara tanken gör att det bara händer. Eller att de ska lansera en ny tjänst eller produkt och hoppas att det bara sker – utan plan, ansvariga eller budget.

Det är precis samma sak med inkluderingsarbetet. Du måste ha tydliga mål, en budget med resurser för att genomföra arbetet, en handlingsplan med tidsatta delmål, ansvariga att genomföra arbetet, uppföljning och utvärdering och tydlig kommunikation av arbetet (internt och externt). När delmålen uppnås är det dags att utvärdera och sätta nya mål. Inkluderingsarbetet är – precis som allt annat – ett kontinuerligt arbete och inget tillfälligt projekt. 

När framgångarna kommer så vill ändå ingen sluta – just för att det blir så tydligt att alla vinner. Vem vill inte tjäna mer pengar, skapa bättre produkter och tjänster, nå nya, mer nöjda, kunder och marknader, lyckas nå ut med sin kommunikation till fler grupper, lyckas bättre med sitt hållbarhetsarbete, bygga ett starkt, attraktivt varumärke för både investorer, talanger och kunder – OCH må bättre och ha roligare på jobbet? 

Så – jag hoppas att du också gör arbetet – på riktigt. Hör gärna av dig/er – så hjälper jag er gärna på vägen! Och du, vi kommer dessutom att ha roligt på vägen. 

// Viktoria Saxby

Skicka en förfrågan på Viktoria Saxby

Viktoria Saxby

Bokning och förfrågan

Skicka en bokningsförfrågan här för Viktoria Saxby

Tyckte du att blogginlägget var inspirerande? Du kan boka Viktoria Saxby till ditt event. Kontakta oss idag för att höra mer om möjligheterna.

Om författaren

Viktoria Saxby har jobbat med inkluderingsarbete i över 25 år. Bland de organisationer hon arbetat med hittas bland annat Polismyndigheten, Försvarsmakten och flera börsnoterade storföretag.