Gå till huvudinnehållet Gå till footer

Ta ditt ansvar för bättre resultat och kul på jobbet!

Ta ditt ansvar för bättre resultat och kul på jobbet!

Det är ett stort ansvar att vara chef, med allt högre krav på tillgänglighet, tempo och transparens. Samtidigt är det en ära och en stor möjlighet för dig att vara med och påverka. Flera oberoende undersökningar visar att medarbetarna inte ger allt på jobbet, vilket med handen på hjärtat inte är något nytt, eller hur? Men tänk om vi med ett bättre ledarskap, tändande visioner och fler lagspelare kunde öka prestationerna med säg 10 %? Då skulle en verksamhet med 100 anställda direkt få tillgång till 10 personer till i det vinnande laget. Är det överhuvudtaget möjligt? Mitt svar är tveklöst: Ja!

Det ställs krav på ett bättre ledarskap, tydligare ledarskap och ett ledarskap där man vågar stå upp för sig själv, verksamheten och har mod att fatta beslut. Där vi ibland får släppa den svenska modellen med konsensus, avstämningsmöten och att vi alltid ska vara överens.

Det ställs också krav på att du och jag som medarbetare inser vår del i ansvaret. Alla ser inte fram emot sitt jobb, men de jobbar ändå. Inte för att de vill, utan för att de måste. Några är djupt engagerade och kan inte tänka sig ett annat jobb. Andra är likgiltiga, går till och från sitt jobb utan att göra större väsen av sig. Det har blivit en vana och snart kommer pensionen. Några är direkt negativa. Snackar skit och stretar kanske till och med emot. Men alla är de en del av arbetsplatsen. Alla är de en del av laget. Tillsammans ska de sedan åstadkomma saker.

För vissa är ansvarstagande något självklart, de kan uttrycka -”Att ta sitt ansvar, det är ju sunt förnuft!” Men vad är sunt förnuft? Det märkliga är att vi alla använder uttrycket och anser att man sedan inte behöver tala mer om saken. Alla borde veta, tycker man. Men vad är sunt förnuft, egentligen?

– Är det att sätta upp en ny toarulle när man tagit det sista pappret på toaletten?
– Att hälsa -”God morgon” till alla vi passerar när vi kommer till jobbet?
– Att duka av efter sig när fikarasten är slut?
– Att lämna konferensrummet i städat skick?
– Att ringa tillbaka till kunden på överenskommen tid?
– Att hjälpa en kollega när den behöver det?

Tänk om vi alla i stället hade tänkt så här: ”alla människor jag möter ska jag lämna i samma eller bättre tillstånd än när jag mötte dem. Alla platser jag besöker ska jag lämna i samma eller bättre skick än när jag kom dit.” När alla tar sitt ansvar för detta, tänker och agerar på detta sätt – då har det sunda förnuftet slagit rot.

Skrivet av Kenth Åkerman, ledarskapsexpert, talare och mental coach. Aktuell med sin femte bok ”SLUTA CHEFA BÖRJA LEDA: Hur laget blir större än jaget.” Boken utkommer i slutet av maj 2017 och är guiden för alla chefer (och medarbetare!) som vill bli ännu bättre på att leda sig själv och andra.

Andra blogginlägg