I stort sett varje inlägg eller artikel som jag stöter på handlar om klimatet och hållbarhet. Det handlar om att dagens konsumenter och världsmedborgare upplever ett ”uppvaknande” och när de gör sina val i vardagen är de än mer medvetna om effekterna på klimatet, miljön och även socialt. Det är därför efterfrågan ökar på hållbara produkter och tjänster, vilket resulterar i växande marknadsmöjligheter för företagen. Den pågående utvecklingen påverkar oss alla i våra verksamheter, i vårt ledarskap och i kundupplevelsen. Många organisationer uttrycker sina visioner som ett högre syfte med hållbarhet i centrum.
Under min tid som VD och koncernchef på Systembolaget gjorde vi just det. Vi lyfte hållbarhet till det högre syftet i bolaget och alla i organisationen engagerade sig på olika sätt för att bidra till minskningen av koldioxidutsläpp och alkoholens skadeverkningar. Systembolaget är bara ett exempel av många som rör sig i denna riktning. Jag är idag verksam i flertalet industribolag – t.ex Nefab Group där jag är ordförande – där hållbarhetsarbetet har intensifierats och där alla medarbetare är både inkluderade och engagerade i frågan.
På ett praktiskt plan finns det mycket olika verksamheter kan satsa på. Det första man behöver göra är att skapa rätt förutsättningar genom att ställa frågor kring ert syfte; ”Varför finns vi och vad syftar vårt arbete till? Vilken nytta gör vi; för kunderna, för samhället och våra intressenter? När ni tagit er tid att regelbundet lyssna på kunderna och era intressenter kan ni uttrycka er syfte tydligt, för att sedan sätta upp mål. Målstyrning leder till goda och hållbara affärsresultat och skapar samtidigt högre involvering och motivation bland medarbetarna
Sjösätta sedan några fokuserade åtgärder; genom att identifiera ert nuvarande klimatavtryck och möjligheterna att minska detta. Starta samarbeten med era leverantörer för att åstadkomma än mer. När ni börjar lösa ”hållbarhetsproblematik” kommer ni att märka positiva effekter och det skapar en hunger efter mer.
Möjligheterna för produkt- och tjänsteutveckling i hållbarhetens tecken är oändliga. Det handlar om att designa era produkter och tjänster på det mest hållbara sättet och tänka igenom det från ax till limpa. Exempelvis har Systembolaget uppnått sociala, klimat – och miljömål genom att erbjuda sina kunder rådgivning, alkoholfria produkter, klimatsmarta förpackningar och fler ekologiska valmöjligheter. Ett annat exempel är Nefab som erbjuder kunderna förpackningar och tjänster som minskar klimatavtrycket och kostnaderna samtidigt.
Den interna arbetsmiljön och kompetensutvecklingen för era medarbetare en viktig nyckel i hållbarhetsarbetet. Transparens och kommunikation är avgörande för medarbetarna som vill se att deras arbete gör skillnad. Även kunder och konsumenter önskar se hållbara effekter och att de gör skillnad när de flyttar handen till ett hållbart val.
// Magdalena Gerger
Skicka en förfrågan på Magdalena Gerger
Bokning och förfrågan
Skicka en bokningsförfrågan här för Magdalena Gerger
Tyckte du att blogginlägget var inspirerande? Du kan boka Magdalena Gerger till ditt event. Kontakta oss idag för att höra mer om möjligheterna.