Jag använder humorn för att göra publiken trygg. Skratt öppnar upp våra sinnen. Många har sett mig på film, tv och teater och har en bild av mig som ”en rolig kille” och när jag börjar med att bekräfta den bilden så blir de trygga och då är det mycket lättare att prata om allvarligare saker.
Jag använder det också för att skapa tempo och dynamik i föreläsningen. För mig är det viktigt att jobba med en mix av igenkännande roliga, starka, viktiga anekdoter och historier så att folk känner igen sig. Med humorns hjälp skapas det dynamik mellan intensiva, lugna, allvarliga ämnen och syftet med föreläsningen är ju att sprida kunskap och ge insikter. Så för mig är den mixen nyckeln för att nå fram.
Humor, om det görs på rätt sätt, skapar trygghet och då är det lättare att ta till sig kunskap även om ämnet kan vara tungt. Ett skratt är nyckeln in till hjärtat. Det avdramatiserar och minskar ångesten som tunga ämnen kan skapa. Det ger också en liten paus för att bearbeta information och kan relatera till ett personligt plan. Målet med föreläsningar är ju att sprida kunskap, ge råd och tips som är nyttiga, handfasta och som publiken kan ta med sig hem. Då tror jag nyckeln är att hitta en balans mellan det allvarliga och skrattet , så att ämnet också blir mer mänskligt och det går in. Jag vill att publiken ska gå hem med världens största leende och med kunskap, insikter och engagemang , och då är det min uppgift att skapa det.
En Personlig Upplevelse: Hur Humor Hjälpte Mig i en Svår Situation
Jag jobbade på Dramaten för några år sedan och då var det en stor skådespelare, som inför publiken skällde ut mig privat på scenen. Det gick ett sus genom publiken när de insåg att han bröt föreställningen och började prata med regissören: ”Ska han stå där”, sa han och pekade på mig. Jag hade stått vid sidan om honom hela repetitionsperioden men han flippade fullständigt och började skälla och gapa ut mot regissören som satt i publiken och inte vågade säga ett knyst , för det var så pinsamt allting. Jag får panik. Jag såg min tid som skådespelare som förbi och jag skulle få sparken från Dramaten, men i kaos blev jag lugn, så jag sa: "Om du vill kan jag stå här” och så sprang jag över på andra sidan av scenen. "Eller om du hellre vill så kan jag lägga mig ner här” och så lade jag mig på mage på scenen och tittade upp på honom. ”Här kan jag ligga om du vill”. Då hör jag hur publiken börjar fnissa, så jag reser mig upp och rusar ut från scenen och skriker bakifrån: ”Är det bättre om jag ställer mig häääär”. Publiken börjar skratta högt , och när jag kommer in på scenen så ser jag hur den store skådespelaren är så frustrerad: ”Du ska stå där du ska stå”, skriker han.
Ja, det var här, säger jag och ställer mig på den platsen där jag stod från början. Publiken applåderade och skrattade högt. Efteråt kom teaterchefen, som var i salongen och sa att hon skrattade högt åt hur jag klarade av den tuffa situationen. För mig var det bara överlevnad. Jag var tvungen att vända kaoset till min fördel och då gjorde jag det genom min humor. Jag tror att det når fram lättare om man kan göra det med humor, allvar och bygga engagemang hos publiken.
Är ämnet tungt så når man också fram lättare om man mixar med humor och det allvarliga. En del slutar lyssna om det bara är tungt och inget hopp. Visserligen lyssnar alla olika och har olika behov, men jag tror att det allvarligare går ännu djupare in om man har skrattat innan. Det ger hopp.
Humor ger hopp
Personligen var humorn det som räddade mig som barn. Jag växte upp i en extremt våldsutsatt miljö med missbruk och misshandel men humorn var det som räddade mig, när jag fick folk att skratta så minskade aggressionen. När folk skrattade så avdramatiserades situationen, det var som att hälla vatten på en katt, den vaknade till. Därför tycker jag det är viktigt att sprida kunskapen om att humor kan skapa god arbetsmiljö och bygga tillit, engagemang och arbetsglädje, men den kan också skapa utanförskap, utsatthet och sänka organisationer. Det är så viktigt att bli medveten om humorns kraft.
Tips för Att Använda Humor på Arbetsplatsen
Mitt tips är att förstå att humor är absolut viktigt men humor är också en subjektiv bedömning. Det jag tycker är kul, kanske någon annan blir sårad av. Därför är det viktigt att man har koll på att humorn gynnar laget. Humor handlar om tajming och sammanhang. Därför måste den som fäller "roliga kommentarer" ha koll på att det inte sårar.
Jag har arbetat med arbetsplatser där de ”haft högt i tak”, "här får alla vara med" för "Humorn sitter i väggarna” men när vi mäter det så ser man att humorn ofta kontrolleras av några få och den drabbar några få, men det utanförskapet skapar enorma konflikter. Sen försvarar de sig alltid med: ”Vadå vi har ju bara skojat”, ”Det var inte så vi menade”, ”Det var inte så farligt”, ”Du är bara känslig”, ”Tål du ingenting” eller klassikern: ”Jamen du själv då”?
Där man inte förstår att humor kan vara fantastiskt stärkande och göra att man når sina mål men också vara negativ , vilket gör att det skapas skav, gnäll och konflikter. Folk som knyter näven i fickan gör inget bra jobb. Därför är det bra att lyssna på hur man låter i korridorerna. Analysera humorn och sen diskutera hur man vill ha det istället. ”Det var inte så farligt”, eller ”Allt har blivit så PK nu för tiden” är inga bra argument för att behålla den negativa humorn. Humor ska vara roligt och stärka. Privat har jag en annan humor med mina vänner. Men på en arbetsplats är det viktigt att det gynnar laget och uppdraget.
Så Vågar Du Ta Upp och Prata om Svåra Ämnen
Mitt tips är att skriv ner vad du vill att publiken ska känna, tänka och tycka. Vad vill du att de ska få med sig hem? Gör tydliga indelningar av ditt ämne och ha alltid med en stark, rolig, viktig historia eller anekdot. Ställ frågor. Ge tips och lösningar.
Börja föreläsningen med att berätta en historia som du har en stark relation till och som är huvudämnet för hela din föreläsning. Gör berättelsen till din. Oavsett om det är humor eller en stark upplevelse så vill man höra personliga berättelser men även konklusioner, lösningar och tips. Oavsett vilket ämne man har så måste alla berättelser, fakta, tips och råd osv, syfta till att sprida kunskap i just ditt ämne. Alla historier ska ha ett syfte för att stärka din kunskap i ämnet.
Mixa mellan allvar, skratt, fakta, tips och råd. Våga ha publikkontakt, prata med publiken, låt de ställa frågor. Alla ska gå därifrån med insikter och kunskap. Sen öva. Öva. Öva. När du tror att du övat klart så att du kan det som ett rinnande vatten i sömnen så övar du dubbelt. Jag har föreläst i 20 år men det tog 10 år innan jag på riktigt kunde slappna av.
/ Morgan Alling - för att läsa mer eller boka en föreläsning, klicka här!
Foto: Morgan Norman
Skicka en förfrågan på Morgan Alling
Bokning och förfrågan
Skicka en bokningsförfrågan här för Morgan Alling
Tyckte du att blogginlägget var inspirerande? Du kan boka Morgan Alling till ditt event. Kontakta oss idag för att höra mer om möjligheterna.