Gå till huvudinnehållet Gå till footer

Måste man vara känd för att bli föreläsare?

Måste man vara känd för att bli föreläsare?

Måste du vara känd för att bli föreläsare?

Ja och nej.

Det är inget krav men kan så klart vara en fördel. Att vara föreläsare handlar väldigt mycket om att marknadsföra sig själv, sin berättelse och expertis. Precis som inom influencerbranschen kan det så klart vara en fördel om du är känd för allmänheten i förväg – eftersom du då redan har ett antal följare, samt ett nätverk via dina social kanaler såväl som på den personliga fronten.

Det kan vara lättare att ringa en helt ny kund och presentera din föreläsning om du heter Babben Larsson, samtidigt som du även utgör ett starkt namn hos den talarförmedling dit man vänder sig. Men återigen, det är inget krav och det är inte alltid en fördel.

Hos oss på Athenas har vi ett bra utbud av personer som skulle kunna kallas för ”kändisar”, som främst är kända för något annat än att hålla föreläsningar. Till exempel Morgan Alling eller Annelie Pompe eller Pär Johansson, men vi har också en hel del talare som inte har varit kända förut, men senare blivit det i föreläsningsbranschen i samband med att deras karriärer tagit fart.

Vi ser även att när du inte är känd så kan det ställas ännu högre krav på själva historien du vill förmedla, ditt budskap och kunskapen om ditt föreläsningsområde. Är du en skicklig kommunikatör och har koll på din kärnprodukt, d.v.s. din föreläsning? Ja, då har du riktigt goda förutsättningar för att lyckas som föreläsare och fylla kalendern med spännande kundbokningar!

En talarförmedling kan vara vägen framåt och en användbar resurs för dig, eftersom en talarförmedling vanligtvis har många års erfarenhet av branschen, ett stort nätverk och möjlighet att marknadsföra dig gentemot en större och mer relevant målgrupp än du själv har i början. Att vara representerad av en talarförmedling ger en extra kvalitetsstämpel (eftersom vi alltid gör en grundlig uttagning).

Våra bästa tips till dig som är ny föreläsare:

• Våga ta för dig, ta plats och gå ut på scenen.

• Lägg tid och energi i alla dina relationer med kunder och följare – före, under och efter.

• Var noga med att be om utlåtande efter uppdraget och följ alltid upp.

• Se till att dina kunder förstår att du lagt ned tid och energi på att förstå ditt sammanhang och varför du är anlitad.

• Nätverka med andra kollegor för att utvecklas.

• Skapa förutsättningar för att dina kunder och följare blir dina ambassadörer.

• Be om feedback och goda referenser på dina föreläsningar som du får användning av i framtiden.

• Stå på scen, så ofta du kan!

Sist och slutligen:

Även om du inte är en känd politiker, skådespelare, hälsoexpert eller programledare i tv – tveka inte om du vill börja föreläsa! Några av landets allra mest begåvade och bokade föreläsare var inte heller kända innan de började hålla föreläsningar, men med hjälp av positiv energi, karisma och en stark kärnprodukt har de lyckats bygga från grunden och skapat sig karriärer och nätverk.