Jag ägnar många dagar åt att göra det jag tycker är allra roligast och mest givande: möta arbetsplatser med olika slags medarbetare och lyfta frågan om arbetsglädje och det faktum att vi faktiskt vill må bra på jobbet. Vi vill känna en stolthet, finna ett syfte, vara en del av ett större mål. Vi behöver känna oss bekräftade och uppskattade och kan vi hitta vägarna till att skapa stolta medarbetare finns det god chans att ett sådant arbete snart visar sig på sista raden också.
För en tid sedan, ombord på ett av alla tåg jag får åka med i mitt arbete, uppmärksammade jag just stolthet på jobbet. En av tågvärdarna förgyllde resan med sitt engagemang och förutom att han var mycket trevlig plockade han också skräp han såg på golvet där han gick genom vagnarna. Det var lätt att se att han var stolt över sitt jobb. Det smittade av sig på passagerarna och jag är rätt säker på att om vi hade råkat ut för en försening så hade vi, passagerarna, haft lite mer tålamod med obekvämligheten.
En person som trivs på jobbet har roligare, löser problem lättare och är mer kreativ. En stolt medarbetare klarar motgångar bättre och har mer energi. Och inte minst, skapar en sådan medarbetare snabbare kontakt med sin omgivning och är mer attraktiv för de omkring sig.
För att känna stolthet på sitt jobb måste vi tro på att det finns ett syfte med det jobb vi gör och att det syftet är viktigt. Och att vårt syfte bara består av att tjäna massor med pengar räcker tyvärr inte i längden.
Som ledare är det angeläget att ha ett tillåtande klimat på arbetsplatsen, ett klimat där alla blir sedda och bekräftade. Alla från lokalvårdaren till styrelsens ordförande. När vi blir sedda och uppmärksammade ökar vår vilja till samarbete och förtroende. Och en bekräftelse, eller en komplimang om man vill, lyfter fokus från det vi upplever som negativt till det som är positivt. Då slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. Om en vd ger en komplimang sprider det sig och bidrar till ett klimat där stolta medarbetare som får komplimangen blir mer benägna att ge en annan kollega en komplimang.
Det finns undersökningar som visar att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20 procent mer produktiva. Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron. Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon.
8 steg för att skapa stolthet på jobbet
1. En värdegrund du kan stå för
Företagets värdegrund måste var tydlig för alla. Ska dina anställda känna
stolthet över sina jobb måste de känna att de kan stå för företagets
värdegrund.
2. Hitta ditt varför
Vad är det du gör egentligen, och varför? Det räcker inte med att gå till
jobbet bara för att det är ett jobb. Ska du bli stolt över din yrkesroll behöver
du känna att du strävar mot att uppfylla en övergripande längtan.
3. Var snäll mot dig själv
Hjärnan är förprogrammerad att fokusera på misslyckanden och negativa
saker. Det är en nedärvd reflex som hjälpt människan att utvecklas och
överleva. Men vi behöver inte slåss mot sabeltandade tigrar på savannen
längre. Fokusera på det du lyckats med istället för dina misslyckanden.
4. Uppmärksamma det som är bra
Fira framgång även i det lilla. Om du har anställda kan du förslagsvis samla
dem för ett fredagsfika där alla får lyfta fram något som de gjort bra under
veckan.
5. Beröm varandra
Ha som målsättning att berömma dina anställda i vardagen. Inte bara när de
uträttat storverk.
6. Alla har en viktig uppgift
Om du har fler anställda är det viktigt att skapa en medvetenhet om att alla
har en angelägen uppgift. Testa med jobbrotation för att skapa en förståelse
för att alla behövs för att företaget ska bli framgångsrikt.
7. Stolthet skapas uppifrån
En företagskultur bygger man alltid uppifrån. Det gäller även stolthet. Om
inte du som företagsledare visar att du är stolt över dina medarbetare och
verksamheten kommer ingen annan göra det heller.
8. Lägg ner eller byt jobb
Hittar du inte ett ”varför”, det som driver dig att fortsätta med det du gör,
kanske det är dags att göra något annat. Om du hela tiden upplever att du
måste bita ihop för att klara av jobbet kommer det bli svårt att lyckas och
inte minst nästan omöjligt att inspirera andra. Släpp taget och hitta ditt
”varför” på något annat sätt.
// Christina Stielli
Skicka en förfrågan på Christina Stielli
Bokning och förfrågan
Skicka en bokningsförfrågan här för Christina Stielli
Tyckte du att blogginlägget var inspirerande? Du kan boka Christina Stielli till ditt event. Kontakta oss idag för att höra mer om möjligheterna.