“Vad ska jag göra?” Jag fick frågan av en lokal chef som arbetade på en stor butikskedja. Han förklarade vidare: “en del som jobbar här är totalt oengagerade! Jag vet inte ens om de reagerar om väggarna rasar. Det känns som att de levererar kroppen till jobbet när vi öppnar på morgonen och att de hämtar sin lekamen när vi stänger för dagen! De saknar både motivation och arbetsglädje!”
Vem mår bra av att vistas på en arbetsplats med sura medarbetare? Knappast någon, inte kollegorna, inte cheferna, inte kunderna, klienterna, gästerna och absolut inte vi själva! Tvärtom, negativism och surhet är skadligt för den egna hälsan och det smittar värre än influensa! Gör det? Absolut! Det kan smitta omgivningen på några få sekunder. Och negativism och surhet kan bli kronisk!
“Hon där borta”, fortsatte chefen, han nickade mot en av de som var timanställda, “ser du henne? Enda gången jag ser någon iver hos henne är när hon tuggar tuggummi och enda gången jag har sett henne le var en lördagskväll när jag mötte henne på stan.“
Jag tror att felet i detta fall inte låg endast hos den enskilda medarbetaren. Vi människor är inga duracellkaniner som man bara kan bestämma åt vilket håll vi ska gå, och att vi sedan gör det med glädje.
Det finns många faktorer som påverkar vår arbetsglädje. Ibland vill vi straffa andra med att vara sura och negativa. Dessvärre så är det ett olönsamt och dumt tänkande som mest straffar oss själva. Arbetsglädje är något som alla borde sträva efter; företaget, den enskilda chefen men också vi som enskilda medarbetare. Varför? Därför att vi alla tjänar på att vara glada på jobbet! Vi mår bättre, vi trivs bättre och vi blir mer kreativa, flexibla och lösningsorienterade. Arbetsglädje är med andra ord lönsamt!
De flesta av oss tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet. Trivs vi på vårt arbete så vet vi att det påverkar vårt övriga liv. Det påverkar både vårt välbefinnande och vår hälsa, ja, det påverkar all vår vakna tid på ett positivt sätt, ja, till och med vår nattsömn! Med den vetskapen så borde vi alla sträva efter mer arbetsglädje.
Sitter det i väggarna?
“Jaha, så var man tillbaka på dårhuset”, sa en av bagarna när han kom tillbaka från semestern. Jag tror inte att han bokstavligen menade det han sa. Som sommararbetare tyckte jag att det lät lite roligt men också en smula ironiskt och sorgligt. Tonfallet vittnade om att det inte bara var ett skämt. Och när ingen av de äldre kollegorna skrattade så förstod vi sommararbetare att det nog var mer som låg bakom hans negativa och nedsättande kommentar.
Har du hört uttrycket ”här sitter det i väggarna”? Så klart, det är inte sant, det är en metafor! Självklart sitter det inte i väggarna, då skulle man bara kunna måla eller tapetsera om. Det sitter i människorna. Och vi människor i vår tur smittar varandra. Väggarna smittar ingen om vi inte talar om hussvamp eller väggmögel!
Två stenhuggare arbetade i samma stenbrott. Den ena mådde dåligt och sa: ”här sliter jag med att hugga sten”. Den andra var motiverad och sa: ”tänk att jag är med och bygger ett palats!”.
För många blir arbetet något som tar mer energi än det ger tillbaka. Men genom att ändra inställning och ta mer ansvar för min egen attityd så kan jag snabbt öka arbetsglädjen för både mig själv och mina kollegor.
Är jag glad och positiv när jag kommunicerar så påverkar jag min omgivning, på samma sätt som min omgivnings sätt att kommunicera påverkar mig. Du behöver sällan göra något så drastiskt som att byta jobb för att öka din arbetsglädje. Ofta räcker det om du blir medveten om vad det är som ger dig din arbetsglädje och hur du kan skapa rätt förutsättningar för att få mer av den.
En värdefull gåva
Ibland ser man saker som man uppskattar hos kollegor, men det stannar vid en tanke. Varför är det ibland så svårt att ge beröm eller att visa uppskattning? Det är dessutom gratis. Är det något som nästan alla uppskattar, så är det att få beröm. Bara de uppfattar komplimangen som ärlig! Om vi ger uppskattning till andra ökar vi också möjligheten för dem att berömma oss när de i sin tur uppmärksammar något positivt som vi har gjort.
Kom ihåg, att ge uppskattning ger oftast lika mycket glädje som att få uppskattning! Med andra ord: det ger glädje av att ge glädje! Testa om du inte tror mig! Gå till någon i din omgivning, gärna nu på en gång och säg något positivt som du tidigare tänkt men kanske aldrig har sagt. Något som du kanske önskat att säga med det har inte blivit av. Studera reaktionen! Vem av er fick känna glädje? Får jag gissa? Båda två!
Om det är svårt att våga ge positiv uppskattning så kan det också vara svårt och kanske lite ovant att ta emot detsamma. Det är lätt att slå berömmet ifrån sig och säga att “jag gjorde bara vad jag skulle” eller “jag följde bara instruktionerna” eller ” så skulle alla ha gjort”. Kanske är vi rädda att omgivningen ska tycka att vi saknar ödmjukhet om vi bara tar emot berömmet utan ursäkt och bortförklaring. Bakom våra bortförklaringar ligger ofta en rädsla för att omgivningen ska tänka ”nu tycker du att du är något”. Tyvärr, det är inget bra sätt att ta emot en gåva. Beröm är en gåva! Att bortförklara din väns beröm är direkt kontraproduktivt och motverkar sitt goda syfte.
Testa istället att utan omsvep svara på något av följande sätt när du får positiv uppmärksamhet:
“Tack, vad kul att du sett det”
”Tack, vad kul att få höra”
”Tack för att du säger det till mig”
”Vad roligt att du tänker så”
Det som händer nu är att du i din tur visar uppskattning till vad din kollega har sett, uppmärksammat och tagit mod till sig att säga. Så slå inte bort det. Se det som en kär gåva och visa hellre din tacksamhet och uppskattning. Det gör det också lättare för kollegan att både se och visa sin uppskattning i framtiden.
Nya perspektiv
Ett annat sätt att finna glädje är att se de små glädjeämnen som ständigt är runt omkring oss. Öppna ögonen. De flesta av oss har hundratals saker runt omkring oss att vara tacksamma över. Se dem, se allt som fungerar, var tacksam, tacka gärna högt. Det gör inget att andra hör dina positiva tankar. De smittar dem också, likaväl som ditt gnäll och din negativism smittar dem. Visa uppskattning av allt som fungerar på jobbet, hos kollegorna, i själva arbetet men också det som faktiskt fungerar i din kropp.
Vill du må bättre, byt då ut alla dina “måsten” mot “vill” och du blir direkt gladare och nöjdare med tillvaron. Använd din kreativitet.
Måste äta rätt → Vill äta rätt
Måste stressa mindre → Vill stressa mindre
Måste göra rätt → Vill göra rätt
Måste städa → Vill städa
Måste motionera → Vill motionera
Måste sluta bråka → Vill sluta bråka
Måste bli positiv → Vill bli positiv
Måste sluta röka → Vill sluta röka
Kom ihåg att leenden smittar. Om någon saknar ett leende, ge honom ditt. Varför får glada barn se så många leende vuxna? Var också glad när du träffar en sur kund, klient, patient, gäst, passagerare eller kommuninvånare! De är faktiskt med och betalar din lön och din semester – det är väl skäl nog för att bli på gott humör!
Så hittar du arbetsglädjen
– Du vill försöka att njuta av din tillvaro och se glädjeämnen i det lilla
– Du vill berömma dig själv men också din omgivning
– Du vill se och uppskatta allt som faktiskt fungerar
– Du vill säga högt vad som är bra och vad du uppskattar
– Du vill tolka kollegors ovänskap och kritik som något positivt
– Du vill le och vara glad, för du vet att det påverkar dig själv men också din omgivning positivt
– Du vill vara ha humor, skämta och berätta roliga episoder och ha glimten i ögat
– Du vill vara en positiv person och bete dig som en sådan